
http://www.bookiseala.ro/claudia-groza-tolba-cu-povesti/70906.html
Copiiii caută în orice lucru o magie. Atunci părinţii fie le oferă  jucării, fie le citesc poveşti.  Majoritatea le cunoaştem, le ştim deja  învăţămintele. Dar vine o vreme când oamenii trebuie să se schimbe, să  ofere ceva nou.Nu mai e la modă “Fetiţa cu cibrituri.” Lumea se reintepretează. Unei astfel de piese sociale, Claudia Groza îi vine în ajutor.  Tolba cu poveşti  este un dar neaşteptat din partea unui povestitor cu har. Cartea începe  o poveste despre boabele de mazăre. Băiatul Vlad, un altfel de Neghiniţă  a lui Delavrancea, plecat la însămânţat cu bunicul lui, descoperă că nu  toate boabele sunt la fel şi că doar cele sănătoase pot da rod. Astfel,  juvenilul cultivator a luat “bobul mic, firav şi timid” şi l-a sădit  aproape de cămăruţa lui, a avut o cucernică dragoste faţă de mica lui  plantă care după ce a crescut i-a vorbit. Sigur că literatura pentru  copiii e plină de prinţese, zmei, vrăjitoare şi băieţi de curte.  Autoarea vine şi completează panoplia cunoscută cu aventurile prinţesei  “Zori e zi,” răpită de Zmeul solzos şi dusă în împărăţa sa. Niciun  trimis al Regelui nu a putut trece obstacolele puse în cale, doar  tânărul servitor, împărţind bunătate, a răzbit şi a reuşit să rupă vraja  în care căzuse Zmeul şi să elibereze frumoasa fată. Aşa cum era  înţelegerea, uitasem să o spun, salvatorului i se cuvine mâna fetei.  Nu  ni se spune decât că nunta a durat trei zile şi trei nopţi. Pentru că  micuţii trebuie să înveţe şi părţile anatomice şi funcţionale ale  corpului, Claudia Groza a reuşit prin “Piticul şi puful de păpădie” o frumoasă compoziţie stilistică şi epică. Povestea  cu revolta dulciurilor din supermarket e savuroasă. Toate istorisirile  sunt pline de învăţăminte, uşor scrise şi pline de pilde despre binele  care face minuni. Mocăilă, Troncănilă şi viţelul Fedor din Ferma  animalelor sunt personaje  memorabile. Cuvintele puţine exprimă stări.  Cartea nu abundă în descrieri largi. Economicos, povestea curge. Poate  doar explicaţiile de la sfârşitul fiecăreia sunt redundante.Claudia  Groza pare o femeie distinsă care nu a uitat vechea şcoală a manierelor  elegante. Altfel nu-mi explic recursul la morală al povestirii cu  oraşul în care s-au pierdut personajele magice TE ROG şi MULŢUMESC. Subscriu la greaua pierdere.
 
    
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu