marți, martie 2

Limba noastră... o comoară?


Ar fi cazul sa mai scriu si despre lucruri serioase. Nu o tin intr-o visare perpetua si nu este totul “en rose”. Nuu… Doar ca accept situatia cu zambetul pe buze.
Am primit ultimul numar din revista Dilematica, o revista culturala, despre carti, literatura, oameni care se invart printre carti. E foarte interesanta. Am mai cumparat-o, dar pentru bugetul meu de profesor, caruia i s-au mai luat din sporuri, chiar trebuie sa ma gandesc de 10 ori pana iau ceva. (Cu toate astea, sa stiti ca imi place sa daruiesc. Da, sunt zgarcita pentru mine, dar stiu ca un cadou – chiar si symbolic, aduce zambet pe chip si bucurie in suflet – si il fac adesea).
Acest numar cuprinde un interviu foarte frumos cu scriitoarea chineza a trilogiei “Cuvinte nescrise” Editura IBU Publishing, Zhang Jie. Mi-a placut ca femeie, ca om, ca scriitor si ca stil de exprimare.
Am citit un interviu cu Radu Paraschivescu, cel care a scris “Ghid al nesimtitului” (voi merge la biblioteca sa o imprumut) si spunea ca limba romana este pe moarte. Din pacate asa este…. Ne este foarte greu sa ne exprimam (inclusiv eu sunt frustrata ca folosesc cuvinte simple, bine, niciodata nu mi-a placut sa citesc ceva cu dictionarul langa mine pentru fiecare rand… este obositor), datorita faptului ca nu mai citim, parca nici nu mai comunicam cat ar trebui.
Sa va povestesc ca am dat o nota de trei dupa ce am stat 10 minute cu un elev de clasa a VIII-a sa scrie “bufnita”? Nu se poate asa ceva… oricat de indulgenta as fi… nu se poate!
Am elevi care pocesc cumplit cuvintele. Le-am propus sa scoatem un dictionar de “neologisme”. Am sa va tin la curent.“Limba noastra-i o comoara…” dispare incet incet. Trist… foarte trist… extrem de trist.

2 comentarii:

darry.anna spunea...

Adevarat. Recent, printre alte formulari exprimate la Tv, am auzit si expresia: ,,E foarte OK!,, si persoana in cauza se ocupa tocmai de comunicare(!?)
Limitam comunicarea folosind astfel de ,,aranjamente verbale,,.O sa ne uitam pierduti unii la altii si n-o sa ne putem vorbi:)

Doar ganduri bune!

DOAR NOI spunea...

Diana, daca ai stii cat il regret pe George Prueanu sau acele emisiuni despre gramatica limbii romane. Erau utile.
Zi senina si o primavara frumoasa si vesela!