sâmbătă, noiembrie 21

Jane Eyre - de Charlotte Bronte


Acum am inchis cartea. Sfarsit scrie cu litere bolduite si inclinate. Imi sterg lacrimile si va spun ca atata psihologie, atata dragoste, credinta, putere si curaj, n-am intalnit nicicand.
Nimic nu este intamplator. Cand credeam ca va muri de foame si de frig, Jane Eyre si-a gasit rudele si l-a scurt timp a aflat ca este bogata.
A fost iubita in ciuda faptului ca nu era o frumusete. Dar inteligenta, sufletul, bunatatea, daruirea, veselia si talentele sale - limbi straine, bun simt, pictura - au facut-o sa fie iubita, adorata si indragita pana la Dumnezeu.
Cand ceva sau cineva iti este sortiti, nimic nu sta in calea fortei.
"Norocul deschide mana ca si inima si a da ceva atunci cand ai primit din plin nu inseamna decat a da frau liber senzatiilor."
"Sunt maritata de zece ani si stiu ce inseamna sa traiesti cu totul pentru si alaturi de cel pe care il iubesc cel mai mult pe acest pamant. Ma socotesc pe deplin binecuvantata ... Cred ca vorbim cat e ziua de lunga: vorbind unulcu altul e ca si cum ne-am asculta gandurile, mai insufletite. Am toata increderea in elsi increderea lui e toata pentru mine: firile noastre se potrivesc perfect, iar urmarea e o intelegere desavarsita. "
Am inteles ca da educatie este un har. Ma regasesc putin in aceasta "calitate" a eroinei. Sa modelezi caractere e o munca titanica, dar rezultatele - oricat de mici- merita efortul.
Puterea destinului si a dragostei adevarate, sincere, emanata prin toti porii, m-a impresionat. Mi-a redat increderea in Dumnezeu, calitatile umane - nu sunt in zadar - , in faptul ca, daca trebuie sa se intample, se va intampla.
Cartea mi-a fost sursa de inspiratie. Bronte are niste descrieri superbe. Te duce in acele locuri, vezi natura, simti frigul, soarele te incalzeste... fructele au gust si miros, dar mai ales culoare.
"Valea plina de pasuni, lanuri de grau si paduri. Un parau sclipitor alerga serpuind printre nuantele diferite de verde,printre granele ce asteptau sa se coaca,prin padurea intunecata si pajistile luminoase si insorite."
Biblia, Schiller, Walter Scott... carti si scriitoriprezenti de-a lungul celor 570 de pagini ale cartii.
... "era sigura ca povestea vietii mele, daca ar fi cunoscuta, ar putea deveni un roman incantator." ... si asa este.
De nu ma credeti, cititi-l.

Un comentariu:

Printre Gânduri spunea...

Imi povestise cineva de surorile Bronte...asa am deschis cartea asta...la un moment dat o abandonasem...cand am reinceput sa citesc din ea,n-am mai lasat-o din pana pana cand nu am terminat-o...2 zile a durat...dupa am regretat ca nu am citit-o mai devreme...Eh..dar niciodata nu e prea tarziu...